Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Made in Vietnam

Vietnamské večerky dnes najdete na každém rohu. Kolikrát obchod ,,Ovoce, zelenina,, v sobě ukrývá arzenál od drogerie až po elektroniku. Vietnamské obchodníky drží nad vodou i jejich časová flexibilita.

Obchodníci z Vietnamu mají otevřeno prakticky pořád, jedinou výjimkou je snad jejich největší svátek- oslava Vietnamského Nového roku. Člověk to ocení zejména na chatě, kdy v nejbližší vesnici místní jednota disponuje zpravidla omezeným sortimentem. Obzvláště my, Pražáci, tam máme problém ulovit chleba natož veku,  jakmile šáhnete po bochníku, propichují Vás oči místních...
Takže vietnamský kamenný obchod může být občas záchranou. Jiná věc jsou tržnice s textilem.
Znám lidi, kteří by si tam nekoupili ani tričko, jiní jsou schopni odcházet ověšeni taškami s úlovky.
Nebudu posuzovat kvalitu zboží, boty bych si tam asi opravdu nekoupila. Na druhou stranu je pravda,
že  často tričko z velkého obchodního řetězce, který má pobočky po celém světě, do Prahy doputovalo z Bangladéše, Indie či Číny a vydrží rovněž pár praní.

Nejsem rasista, nejsem ani xenofobní. Je mi jedno, jestli vedle mě sedí v MHD černoch, běloch, rudoch nebo třeba Marťan. Na čem mi ale záleží je chování dotyčného.
Situace vietnamské komunity v ČR se poslední dobou rapidně změnila. Vietnamští podnikatelé investují do nemovitostí, kupují byty, často opravdu ve velkém. Mnohá sídliště se pomalu mění v takovou pražskou Hanoj, večer když jdu z práce domů,z některých pater paneláku se line pach vietnamské kuchyně, z oken visí lampiony štěstí. Na parkovištích často sleduji řidičské ,,umění,,vietnamských žen, obdivuji jejich odvahu jezdit i s dětmi, i když ono jim často nic jiného nezbývá.

Také ceny zboží nabízeného Vietnamci nějak povyskočili, i když kvalita šla spíše dolů.

V jedné pražské tržnici jsem viděla bedničku,která nesla roztomilý název ,,MARARINKY,,
nicméně obsahovala cosi, co vypadalo jako po útoku jaderné ponorky...
 

Občas k ,,Vietnamákům,, taky skočím. Ovšem můj poslední nákup mě doslova vyrazil dech!
Potřebovala jsem tričko, obyčejné tričko na sport, Vietnamská obchodnice mě nasměrovala a já si pár kousků vyzkoušela v místech určení.
Zkoušení oblečení je pro mě utrpení, ale v kabince, která byla slepena z krabic a na podlaze vedly všelijaké dráty, takže jsem celou dobu čekala, kdy dostanu ten správný ,,náboj,, , to byl výkon přímo olympijský...

Tričko mi sice sedlo, ale jelikož jsem sebou neměla hotovost a kartou jsem platit nechtěla a ani nebyla možnost, poprosila jsem zodpovědnou osobu, aby mi tričko nechala u pokladny, že si ho vyzvednu zítra. Vietnamská podnikatelka neváhala, vzala stvrzenku napsala ,,ZALOHA,, a papír mi hodila k pokladně.
Jak je vidět, obchodní centra se mají od vietnamských podnikatelů co učit...

Nechala jsem dotyčné 20,- a odkráčela i se stvrzenkou. Druhý den jsem dorazila i s kamarádkou.
Nakonec jsem se ale rozhodla pro tričko, které předchozí den neměli a zřejmě přivezli ráno.

Jaké bylo moje překvapení, když jsem položila vybrané tričko na pult a vietnamská obchodnice se na mě podívala vražedným pohledem a řekla:

„Jak to, že si nevzala tamto tričko!“ „Já ho tady nechala a paní přišla a chtěla ho a já řekla, ne ne a neprodala a teď přišla o peníze!“

Požádala jsem jí o vrácení zálohy s tím, že o peníze snad nepřišla, když si beru jiné za stejnou cenu a kamarádka rovněž a ještě navíc podložku k vaně.

„To ne tohle jako, kvůli blbá ženská já přišla o tržba!“
Zkrátím to, po půl hodině hádání jsme odcházely s kamarádkou nejen bez trička, ale já i bez zálohy.
Vím, že dvacet korun není žádný velký obnos, ale jde jaksi o princip.
Vzpomínám na dobu, kdy při návštěvě vietnamského obchodu za mnou chodil maličký usměvavý Vietnamec, který mi celou dobu nosil košík a nakonec ho odnesl i k pokladně. Na dobu, kdy si tihle malí obchodníci vážili toho, že opustili vesnici někde v zapadlém koutu Vietnamu, kde je nečekala zrovna šťastná budoucnost.

Samozřejmě nechci zobecňovat, věřím, že se najdou i ti slušní, nicméně jak by řekla teta Kateřina:

"Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá." případně "Na hrubý pytel, hrubá záplata."

Je smutné, že v tomto případě spíš platí rčení: "Peníze kazí charakter"

 

Autor: Iveta Böhmova | úterý 26.11.2019 1:32 | karma článku: 0 | přečteno: 1240x
  • Další články autora

Iveta Böhmova

PS: dnes neumírej!

Ve světě každých 40 vteřin spáchá někdo sebevraždu, celkem je to skoro 800 tisíc ročně. V Česku jsou to až 4 sebevraždy denně. Je to málo nebo moc?

23.4.2023 v 18:24 | Karma: 10,48 | Přečteno: 389x | Diskuse| Ostatní

Iveta Böhmova

Na hranici pekla

Neberu drogy, doma se mi neválí prázdné flašky od vína, nerozhazuju peníze za blbosti ani nestřídám partnery jako ponožky, zato vím, jaké to je nenávidět sama sebe, nevědět, kdo jsem, kam jdu, co vlastně doopravdy chci.

21.4.2023 v 10:57 | Karma: 19,84 | Přečteno: 805x | Diskuse| Osobní

Iveta Böhmova

Děti úplňku

V ČR podle odhadů žije až 200 tisíc autistů, přičemž počet dětí s touto diagnózou bohužel stále roste. Není to dětská nemoc ze které vaše dítě vyroste...

17.4.2023 v 21:16 | Karma: 13,06 | Přečteno: 453x | Diskuse| Ostatní

Iveta Böhmova

Duše na dovolené

Když se řekne blázinec, valná většina lidí si představí zamřížovaná okna a postavy jak z Formanova Přeletu nad kukaččím hnízdem. Pobyt na psychiatrii má jistý pejorativní nádech a je to něco, čím se člověk zrovna rád nechlubí.

14.4.2023 v 15:42 | Karma: 11,25 | Přečteno: 309x | Diskuse| Ostatní

Iveta Böhmova

Opravna duší

„Deprese je černý pes, který tě zalehne.“ myslím, že tenhle citát Winstona Churchilla naprosto vystihuje život s depresivní poruchou. Pokud chcete zažít procházku peklem, pořiďte si paní Depresi.

28.8.2022 v 14:45 | Karma: 11,88 | Přečteno: 329x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2086x
negativní optimista

Seznam rubrik